Ca fapt divers, TVA (Taxa pe Valoare Adaugata) a aparut prima oara in Franta in 1954.
In Romania, TVA s-a introdus din 1993 (pentru a inlocui impozitul pe circulatia marfurilor).
PE SCURT :
Daca firma dvs. este inregistrata ca platitor de TVA, cand vindeti catre clienti, colectati TVA
(conform facturilor pe care le emiteti) pe care ar trebui sa-l virati, in principiu, catre bugetul de stat.
Dar, daca aveti si facturi emise de furnizorii dvs , care contin TVA, o parte din TVA-ul colectat de la
clienti va acoperi TVA-ul din facturile furnizorilor si numai diferenta se va vira catre buget.
In cazul in care TVA-ul colectat este mai mic decat TVA-ul deductibil (din facturile furnizorilor), rezulta ca o parte din acest TVA deductibil nu va putea fi acoperit imediat si puteti opta pentru a-l Recupera de la buget, in conditiile legii.
Calculul TVA-ului de Plata sau de Recuperat se face periodic, lunar sau trimestrial (in functie de cifra de afaceri din anul precedent).
TVA-ul colectat si cel deductibil (din facturile furnizorillor) nu reprezinta venit sau cheltuiala. Valoarea fara TVA din facturile pe care le emiteti catre clienti reprezinta Venit iar Valoarea fara TVA din facturile emise de furnizori catre firma dvs. reprezinta, in principiu, Cheltuiala. Deci, o factura pe care o emiteti, contine Venit si TVA de colectat de la client. Incasarea respectivei facturi se va inregistra la momentul cand firma dvs. primeste efectiv banii.
PE LARG :
Vindeti, de exemplu, un produs sau un serviciu cu suma de 1000 lei (valoare fara TVA) si
sunteti inregistrat ca platitor de TVA. Veti aplica si o cota de TVA de 24% (240 lei) clientului astfel ca
suma totala incasata va fi 1240 lei. Cei 240 lei pe care ii "colectati" ca TVA de la client, NU va
apartin si vor trebui virati, in principiu, bugetului de stat.
TVA-ul este un impozit Indirect datorat de ultimul consumator/client.
Firma dvs., inregistrata ca platitoare de TVA, actioneaza ca un intermediar care colecteaza
acest impozit de la client, pentru stat. Veniturile obtinute in urma vanzarii sunt de 1000 lei. Numai
aceasta suma se ia (ca venit) in calculul impozitului pe profit (sau impozitului pe veniturile
microintreprinderilor).
Sa presupunem ca, pentru vanzarea de mai sus, ati avut, anterior, plati catre un furnizor (pentru achizitia marfii) in suma totala de 868 lei, din care TVA platit furnizorului in suma de 168 lei. Numai diferenta de 700 lei, dintre 868 lei si 168 lei, reprezinta cheltuiala firmei dvs. De unde se vede ca Platile nu intotdeauna reprezinta Cheltuieli.
TVA-ul platit furnizorului, in suma de 168 lei, nu este o cheltuiala pentru dvs. (este doar o iesire de flux numerar cand platiti) si se numeste "deductibil" pentru ca se deduce, se scade, din TVA-ul colectat de la client, urmand sa virati catre bugetul statului doar diferenta dintre 240 lei si 168 lei, adica 72 lei. Acesta suma se cheama TVA "de plata".
Dupa achizitie si vanzare, obtinem o valoare adaugata de 300 lei (adica venituri de 1000 lei minus cheltuieli de 700 lei). In comert, valoarea adaugata se numeste adaos comercial. Daca la valoarea adaugata de 300 lei se aplica cota de 24%, obtinem suma de 72 lei, adica suma de platit catre stat. Cei 72 lei reprezinta taxa de plata pe "VALOAREA ADAUGATA obtinuta".